Program innowacji - Edukacja Regionalna – dla klas IV „Mnie ta ziemia od innych droższa…”
Edukacja regionalna stwarza możliwości lepszego poznania historii, przyrody i kultury swojej miejscowości i regionu. Powinni nią być zainteresowani wszyscy nauczyciele. Szczególnie dotyczy to uczących historii, wychowania obywatelskiego, przyrody, geografii, sztuki i języka polskiego. Autorowi zależy na tym, aby uczeń nie tylko posiadał wiedzę o najbliższym regionie, ale aby ta ziemia, na której urodził się i mieszka stała się mu bliska. Stąd tytuł programu „Mnie ta ziemia od innych droższa…” (Zaczerpnięty z wiersza W. Broniewskiego „Mój pogrzeb”). Zróżnicowane formy i metody edukacji zastosowane w programie innowacji dają szansę na rozwijanie aktywności związanej z uczestnictwem w życiu danej wspólnoty oraz kształcenie więzi emocjonalnych ze swoim miejscem zamieszkania, regionem, krajem. W strukturze innowacji założono następujące linie tematyczne: 1. Nasza mała ojczyzna 2. Spacerkiem po Słupsku 3. Poznajemy środowisko geograficzne i przyrodnicze najbliższej okolicy Cele kształcenia i wychowania Głównym celem innowacyjnym jest: - poznanie najbliższego środowiska i specyfiki regionu (przyrody, historii, kultury, gospodarki), - rozwijanie więzi rodzinnych związanych z wartościami kulturalnymi wspólnoty lokalnej, - budzenie zainteresowań historią i kulturą naszego regionu, - poznawanie ludzi, którzy pozytywnie zapisali się w historii naszego miasta, regionu, - kształtowanie wrażliwości na piękno różnych miejsc naszego regionu, - współuczestniczenie w pielęgnowaniu tradycji regionu - rozwijanie poczucia estetyki - ukazywanie walorów wynikających z położenia regionu - poczucie odpowiedzialności za własne działanie na rzecz miasta, regionu, kraju - poznawanie i pielęgnowanie gwary - kształtowanie postaw tolerancji i otwartości - ukazanie walorów turystycznych regionu, - budzenie szacunku wobec tradycji, - propagowanie aktywnego udziału w życiu społeczności lokalnej, - kształtowanie patriotyzmu, - ukazywanie problemów naszego regionu i szukanie dróg do ich rozwiązania, - pogłębianie więzi rodzinnych, - zwrócenie uwagi na literaturę dotyczącą naszego miasta, regionu, - do korzystania z zasobów bibliotecznych i urządzeń medialnych, - rozwijanie poczucia estetyki, - wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne działania na rzecz miasta, regionu, kraju. Treści nauczania 1. O czym będziemy się uczyć na edukacji regionalnej. Zapoznanie z WSO. 2. „Mnie ta ziemia od innych droższa...". 3. Podział administracyjny Polski. 4. Nasze województwo pomorskie. 5. Nasza mała ojczyzna - rejon słupski. 6. Miejsce naszej szkoły w krajobrazie miasta. 7. Moja droga do szkoły. 8. Słupsk - moja rodzinna miejscowość. 9. Herb Słupska. 10. Historia mojej miejscowości. 11.Zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia w naszym regionie. 12.Zabytki Słupska. 13.Zabytkowy Słupsk 14.Legendy o Słupsku. 15.Współczesny Słupsk. 16.Słupskie pomniki i miejsca pamięci narodowej. 17.Z przewodnikiem po Słupsku. 18.Spacerkiem po Słupsku i regionie – lekcja powtórzeniowa 19.Słupsk - w Polsce północnej. 20.Swołowo - stolica krainy w kratkę. 21.Elektrownie wodne w naszym regionie. 22.Zwyczaje i obrzędy Wielkanocne w naszym regionie. 23.Ochrona przyrody w województwie pomorskim. 24.Przyroda naszego regionu. 25.Park Krajobrazowy Dolina Słupi. 26.Słowiński Park Narodowy. 27.Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. 28.Morze Bałtyckie jako północna granica naszego regionu 29.Wszystko o Słupsku – quiz, lekcja powtórzeniowa Osiągnięcia uczniów: - Umiejętność szukania i interpretowania informacji o swoim regionie. - Promowanie nowoczesnymi metodami naszego regionu (jego walorów turystycznych) - Umiejętność prezentowania specyficznych cech własnego regionu. - Dostrzeżenie związków tradycji swojej rodziny z tradycjami regionalnymi i narodowymi. - Dostrzeżenie dorobku kulturalnego innych narodowości - Umiejętność dostrzegania ładu i nieładu w regionie. - Dostrzeżenie związków regionu z innymi regionami w Polsce. - Uświadomienie sobie własnych „korzeni” i tradycji. - Działanie na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego w regionie. - Odnalezienie swego miejsca i roli w życiu wspólnoty regionalnej i narodowej. - Dostrzeganie wpływu wartości dziedzictwa kulturowego we własnym życiu. - Uczestniczenie w tworzeniu i korzystaniu z dóbr kultury narodowej. - Przygotowanie do pełnienia ról prospołecznych. Metody i technika pracy Zamierzone cele kształcenia autorka chce osiągnąć poprzez wprowadzenie zróżnicowanych form i metod edukacji: pogadanka, obserwacje, prace badawcze, metody problemowe, gry dydaktyczne, analiza tekstów źródłowych, wycieczki.
Dorota Koć – Woźniak
|